Sauna – jak korzystać i jaki ma wpływ na nasze zdrowie

Spread the love

Początki sauny były dość prymitywne, daleko im było do dzisiejszych luksusów, a ich powstanie kojarzone jest z potrzebą ogrzewania się, nie zaś z zachowaniem higieny. To przyszło dopiero później.

Zanim sauna zyskała swoją jakże poetycką nazwę, była po prostu pomieszczeniem, w którym zmarznięty człowiek mógł się ogrzać. Ludy pierwotne znosiły do jaskiń ogrzane słońcem lub ogniskiem kamienie, jednak ten sposób magazynowania ciepła szybko uznano za nietrwały. Dobrym izolatorem okazało się drewno. Zaczęto więc wykładać drewnem jaskinie, budować drewniane domki, w których składowano ogrzane kamienie. Z czasem nauczono się nagrzewać kamienie bezpośrednio w domku. Kolejnym, milowym krokiem, w rozwoju sauny, było polanie gorących kamieni wodą. Szybko zauważono, że działanie to ma dobroczynny wpływ nie tylko na skórę i włosy, ale także na ogólną kondycję organizmu, a z sauny zaczęto korzystać bardziej dla relaksu i higieny niż z prostej potrzeby ogrzania się. Odkryto także, że regularne korzystanie z sauny znacznie podnosi odporność na wirusy i bakterie.

Słowo „sauna” pochodzi z języka fińskiego, ale rozwój saun jako takich odbywał się równolegle w wielu miejscach na świecie i nie można mówić o konkretnych wynalazcach tego jakże praktycznego patentu.

Sauna fińska to najpopularniejsza i najchętniej odwiedzana sauna. Temperatura powietrza w takiej saunie może wynosić nawet 120°C, a wilgotność zaledwie 10%. W tego rodzaju saunie kamieni nie polewa się wodą. Jest polecana osobom z chorobami stawów, reumatyzmem, reumatoidalnym zapaleniem stawów, a także osobom, które przeszły zawał serca, jednak nie wcześniej niż pół roku po nim. W tego rodzaju saunie maksymalny czas przebywania określa się na 12 minut.

Sauna solna jest odmianą sauny suchej, zbudowana jest z brył solnych, a pobyt w niej poleca się osobom borykającym się z astmą i chorujących na przewlekłe infekcje górnych i dolnych dróg oddechowych. Temperatura w saunie solnej rzadko przekracza 80°C, a wilgotność jest dość wysoka jak na suchą saunę – 40%. Maksymalny czas przebywania – 15 minut.

Sauna parowa charakteryzuje się dość niską temperaturą (nie przekracza ona 60°C) i bardzo wysoką wilgotnością, dochodzącą nawet do 100%. Ze względu na dużą wilgotność taka sauna nie jest wyłożona drewnem lecz płytkami ceramicznymi. Można w niej przebywać do 15 minut.

Biosauna to specyficzna odmiana sauny. Jej cechą charakterystyczną są wbudowane w sufit lampy, które emitując światło w różnych kolorach, wpływają na psychikę osób poddających się naświetlaniu, Temperatura w takiej saunie wynosi 40 – 60°C, a wilgotność 40%. Z biosauny można korzystać codziennie.

Więcej na temat rodzajów sauny i jej dobroczynnego wpływu na zdrowie można przeczytać na stronie http://senseofbeautymag.com/spa-hotels/sauna-jak-z-niej-korzystac

One comment

  1. Sauna ma świetne działanie detoksykacyjne, oczyszcza cały organizm. Ale należy o tym pamiętać że trzeba być zdrowym i nie mieć problemów z ciśnieniem ani sercem.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*