Regularnie korzystasz z kart płatniczych? Jeśli tak, usługa chargeback powinna być ci dobrze znana. Co ona oznacza? To nic innego, jak tylko obciążenie zwrotne. Wyobraź sobie sytuacje, że płacisz kartą za zakupy online. Jednak produkt do ciebie nie dociera. Masz kilka możliwości odzyskania pieniędzy. Kontaktować się ze sprzedawcą, składać reklamacje, powiadamiać policję lub skorzystać z usługi chargeback, która przysługuje każdemu użytkownikowi kart płatniczych Visa i Mastercard. Usługa polega na tym, że informujesz swój bank o zaistniałej sytuacji i informujesz o tym, że chcesz skorzystać z usługi CHARGEBACK, a nie reklamacji.
Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że reklamacje rozpatruje bank, a obciążeniem zwrotnym zajmuje się operator kart i czynność ta jest wykonywana znacznie szybciej.
W jakich okolicznościach przysługuje możliwość skorzystania z usługi chargeback? Zawsze wtedy, jeśli dokonałeś zapłaty kartą, a sprzedający nie wywiązał się ze swojej roli. Dotyczy to zarówno płatności online, jak i stacjonarnych, na przykład za wyjazd turystyczny organizowany przez biuro podróży. Jeśli nie dojdzie on do skutku, operator karty zwróci Ci wpłaconą kwotę, obciążając nią odbiorcę płatności kartowej. Dochodzenie takiego samego zwrotu na drodze sądowej, byłoby zdecydowanie dłuższe, bardziej skomplikowane i obarczone dużym ryzykiem porażki, jeśli firma okazała się niewypłacalna.
Niestety, w Polsce usługa chargeback w dalszym ciągu jest mało popularna i banki niechętnie o niej informują. Tym bardziej należy o niej często mówić i informować o zasadach jej funkcjonownia.
hmmm bardzo ciekawy artykuł , pierwszy raz o czymś takim słyszę…