Twój lot się opóźnił lub został odwołany? Sprawdź, czy przysługuje Ci z tego powodu odpowiednia rekompensata

W 2016 roku aż 1,1 tys. lotów w naszym kraju przebiegło z mniejszymi lub większymi utrudnieniami. Z tego powodu aż 124 tys. polskich pasażerów może starać się o rekompensatę od swoich przewoźników. Łączna kwota należnego im odszkodowania szacowana jest na 50 mln euro. Do tej pory z prawa do tych pieniędzy skorzystał zaledwie 1% uprawnionych.

Wypadki chodzą po ludziach, samolotach, lotniskach…

Przyczyny utrudnień w przebiegu lotu bywają rozmaite. W historii lotnictwa pasażerskiego zdarzały się już przypadki, kiedy to mysz zauważona w samolocie z Londynu do San Francisco opóźniła start o dobre 4 godziny. O ile jednak historię z  myszą można jeszcze w jakiś sposób zrozumieć – choć może nam się to wydawać śmieszne, wszelkie gryzonie stanowią realne zagrożenie dla instalacji elektrycznej samolotu – opóźnienia w podróży lotniczej wynikają czasem z naprawdę absurdalnych powodów. Dobrym przykładem jest tu lot samolotu British Airways do Nowego Jorku. Jego pasażerowie, po dotarciu na lotnisko mimo bardzo trudnych warunków atmosferycznych (sztorm śnieżny), musieli spędzić na pokładzie dodatkowych 8 godzin, ponieważ obsługa portu lotniczego z uwagi na pogodę postanowiła udać się do domu wcześniej niż zwykle.

Oczywiście, podobne historie, choć może nie aż tak spektakularne, przytrafiają się również w naszym kraju. Szeroko komentowane były przypadki polskich sportowców, którzy ze względu na zawirowania związane z planami lotów, dotarli do wioski olimpijskiej dzień później lub spóźnili się na zgrupowanie kadry z powodu strajku obsługi naziemnej. Liczbę przypadków, w których większe lub mniejsze problemy dotknęły tzw. zwykłych pasażerów, firma AirHelp wyliczyła na 1 100 za sam tylko zeszły rok. Każdy z nich mógł domagać się z tego tytułu rekompensaty. Za co dokładnie przysługuje nam prawo do składania reklamacji do linii lotniczych?

Rekompensata dla pasażerów liczona w euro

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pasażerowie mają prawo do rekompensaty w przypadku, gdy opóźnienie lotu wynosi na lotnisku docelowym 3 lub więcej godzin, a jego powodem były czynniki, na które linia lotnicza ma lub powinna mieć wpływ (np. wszelkie problemy techniczne samolotu). W przypadku takim – w zależności od wielkości opóźnienia i długości lotu – rekompensata wypłacana przez przewoźnika wynieść może od 250 do 600 euro dla każdego pasażera.

Jeśli mamy do czynienia nie tylko z opóźnieniem, ale i z odwołaniem lotu z winy przewoźnika (brak pilota lub poważna awaria samolotu),pasażerom również przysługuje rekompensata w wysokości od 250 do 600 euro, jednak z pewnym zastrzeżeniem. Przewoźnik nie ma obowiązku wypłaty rekompensaty swoim pasażerom, jeśli o odwołaniu lotu uprzedzi ich w terminie co najmniej 14 dni przed planowanym odlotem lub gdy zaproponuje lot alternatywny o zbliżonej trasie oraz liczbie przesiadek.

Główną podstawa prawną do roszczeń wobec przewoźników lotniczych jest unijne rozporządzenie WE nr 261. Obejmuje ono wszystkich przewoźników zarejestrowanych na terenie Unii Europejskiej i dotyczy również tych lotów, które kończą się lub zaczynają poza terytorium UE. Na podstawie przytoczonego rozporządzenia możemy domagać się rekompensaty za opóźnienia i odwołania lotów także wówczas, gdy dana linia lotnicza nie jest zarejestrowana w UE, ale start samolotu miał miejsce w jednym z miast Unii.

Regulacje rozporządzenia WE nr 161 obejmują również terytorium Islandii, Norwegii i Szwajcarii.

Artykuł powstał z inicjatywy Wyższej Szkoły Prawa im. Heleny Chodkowskiej we Wrocławiu: http://www.prawowroclaw.edu.pl/

One comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *