Dieta KETO dla początkujących – sprawdź od czego zacząć?

Wielu z nas korzysta z różnego rodzaju diet. Jedną z tych, która szybko zyskuje na popularności, jest tzw. dieta ketogeniczna. Sprawdzamy, czym charakteryzuje się ten sposób odżywiania i jakie korzyści przynosi nam dieta ketogeniczna.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Podobnie jak w przypadku większości innych diet, również dieta ketogeniczna ma na celu poprawę naszego zdrowia i utratę zbędnych kilogramów. Ten rodzaj diety docenią zwłaszcza miłośnicy dobrego, zdrowego odżywiania. Jeżeli często w naszym domu gości żywność ekologiczna, na pewno dieta ketogeniczna to sposób odżywiania, któremu warto przyjrzeć się bliżej.

Sama dieta ketogeniczna jest zaliczana do diet odchudzających, z położeniem nacisku na redukcję tkanki tłuszczowej. Jednak oprócz tego jest pomocna w leczeniu schorzeń (np. zaburzenia neurologiczne, padaczka, choroba Parkinsona, Alzheimer).

Jest to dieta niskowęglowodanowa, kiedy drastycznie zmniejszamy spożycie węglowodanów prostych i złożonych. W ten sposób udaje się zmusić organizm do wykorzystania tłuszczy jako głównego źródła energii. Tłuszcze pobierane są z pożywienia lub z tkanki tłuszczowej, co prowadzi do utraty kilogramów. Nieco przypomina to głodówkę. Wprawdzie pierwsze dni na diecie ketogenicznej są trudne, ponieważ organizm jest niedożywiony, ale szybko zaczynamy odczuwać korzyści, jakie niesie w sobie dieta ketogeniczna. Czujemy się lepiej i mamy świetne samopoczucie. W końcu tracimy też zbędne kilogramy.

Jeżeli decydujemy się na ten rodzaj diety, przede wszystkim musimy pamiętać, aby była ona właściwie zbilansowana. Najlepiej, kiedy aż 60 proc. zapotrzebowania pozyskujemy z tłuszczów, 35 proc. z białka i tylko 5 proc. z węglowodanów. Musimy więc odstawić ziemniaki czy kasze, a jeżeli już, niech będą to kasze ekologiczne. Najważniejsze, aby spożywać wiele tłuszczów, jakie znajdziemy w mięsach, ale też smalcu, rybach, maśle, śmietanie, serach, jajach czy orzechach. Ważne są też oleje, które powinny być nierafinowane i tłoczone na zimno (np. oliwa z oliwek). Sprawdzą się też artykuły spożywcze o niskiej zawartości węglowodanów i niskim indeksie glikemicznym (np. sałata, kalafior, szpinak, brokuły, ogórki, pomidory). Unikać należy natomiast przetworów mlecznych i produktów bogatych w cukry, w tym również wielu warzyw i owoców (np. buraki, winogrona, ananasy, pomarańcze,
banany, jabłka, suszone owoce).

Jak zacząć dietę ketogeniczną?

Pamiętajmy, że zdecydowani na dietę ketogeniczną w końcu możemy odczuwać zmęczenie. Zwykle pojawia się ono po trzech miesiącach. Ważne też, aby na diecie ketogenicznej pić duże ilości wody, podobnie jak zwiększyć podaż zdrowych tłuszczów oraz błonnika kosztem węglowodanów. Ważna jest też aktywność fizyczna. W końcu pomagają elektrolity zawierające w sobie sód, magnez i potas.

Odżywiania w ten sposób spróbować może każdy, kto chce stracić na wadze. Bez wątpienia dieta ketogeniczna pomaga w utrzymaniu zgrabnej sylwetki w dość krótkim czasie. Jest ona też korzystna dla pacjentów zmagających się ze schorzeniami narządów wewnętrznych (m.in. nerek, wątroby, trzustki i jelit). Podobnie jest w przypadku cukrzyków i chorych na padaczkę, a nawet niektóre nowotwory.

Ważne, że dietę ketogeniczną można stosować u osób dorosłych oraz dzieci. Oczywiście dla każdego taka dieta powinna być indywidualna, opracowana przez dietetyka. Zwłaszcza że nieodpowiednio ułożona może skutkować powikłaniami zdrowotnymi.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *