Światła, radio, podgrzewane fotele, dmuchawa z gorącym nawiewem, podłączona nawigacja… Akumulator, zwłaszcza zimą, musi udźwignąć wiele. Jeśli więc miewasz problemy z porannym rozruchem silnika, uzupełnij wyposażenie swojego garażu o prostownik. Dzięki dodatkowej dawce mocy, jaką zapewnia, Twój samochód odpali zawsze, nawet w sezonie największych mrozów. Jak wybrać odpowiedni prostownik? Na co zwrócić uwagę, poszukując modelu idealnego? Sprawdź!
Rodzaje prostowników
Prostownik, zwany też po prostu ładowarką, zmienia prąd zmienny z sieci energetycznej na prąd stały, potrzebny do doładowania akumulatora. Na rynku znajdziesz kilka rodzajów urządzeń tego typu. Do najprostszych należą prostowniki standardowe, których budowa opiera się na transformatorze. Ponieważ pozbawione są dodatkowych elektronicznych usprawnień, kuszą głównie niską ceną. Zazwyczaj nie mają jednak żadnych mechanizmów zabezpieczających akumulator podczas ładowania, co w przypadku zwarcia albo nieprawidłowego podpięcia może doprowadzić do jego uszkodzenia.
Zaawansowaną elektroniką wyróżniają się natomiast prostowniki mikroprocesorowe. Jak wskazuje nazwa, wyposażone są w mikroprocesor, który steruje procesem ładowania, regulując przepływ prądu i stabilizując napięcie. Taką ładowarkę możesz podłączyć do akumulatora bez konieczności wypinania go z instalacji elektrycznej samochodu. Kiedy proces ładowania się zakończy, nie musisz odłączać prostownika – urządzenie wyłączy się automatycznie, a jeśli wykryje spadek napięcia, włączy ponownie. Co ważne, ładowarek mikroprocesorowych możesz używać zarówno do akumulatorów kwasowo-ołowiowych, jak i żelowych.
Producenci oferują jeszcze trzeci typ prostowników – trakcyjny. Ładowarki tego typu wykorzystuje się do ładowania akumulatorów, które zasilają samochody o napędzie elektrycznym i różnego rodzaju wielkie maszyny, np. automaty szorujące czy wózki widłowe.
Parametry. Czym się kierować, kupując prostownik?
Wybierając prostownik, zwróć uwagę na parametr określający skuteczny prąd ładowania. To od niego bowiem zależy efektywność ładowania – jeśli zostanie nieprawidłowo dobrany, cały proces znacznie się wydłuży i zamiast przewidzianych kilku godzin zajmie kilkanaście (a być może i parę dni). Wartość ta powinna wynosić 10% pojemności akumulatora. Dysponując akumulatorem o typowej pojemności 50 Ah (amperogodzin), wybierz prostownik o skutecznym prądzie ładowania na poziomie 5 A (amperów).
Niektóre zaawansowane ładowarki mikroprocesorowe, np. popularny wśród kierowców CTEK MXS 5.0, wyróżniają się szerokim zakresem prądu ładowania. Dzięki temu, po odpowiednim zaprogramowaniu, mogą ładować akumulatory o różnej pojemności. Taki prostownik to uniwersalny wybór i inwestycja na lata. Przyda się, jeśli posiadasz kilka samochodów, ale swoje funkcje będzie spełniał również wtedy, gdy wymienisz któreś z aut na inne.
Podczas poszukiwań ładowarki sprawdź też napięcie wyjściowe – wartość musi być równa napięciu w akumulatorze (w przypadku samochodów osobowych 12 V), oraz napięcie zasilające, które w Europie wynosi 230 V. Zanim zdecydujesz się na konkretne urządzenie, upewnij się, czy pasuje do akumulatora, jaki posiadasz. Prostowniki standardowe obsługują jedynie jeden typ: żelowe lub kwasowo-ołowiowe. Ładowarki mikroprocesorowe nadają się do ładowania obu rodzajów.
Najlepszy wybór?
Opinie zadowolonych klientów i liczne rekomendacje na forach gromadzących samochodów pasjonatów świadczą o tym, że niekwestionowanymi królami wśród prostowników są produkty szwedzkiej firmy CTEK. Popularnością i uznaniem cieszą się zwłaszcza ładowarki z linii MXS, nagradzane trzykrotnie trofeum „Best in Test”.
Flagowym modelem szwedzkiej marki jest prostownik CTEK MXS 5.0. To wybór uniwersalny – możesz nim naładować akumulator każdego typu: kwasowo-ołowiowy, żelowy, elektrolitowy, wapniowo-wapniowy, bezobsługowy czy AGM. Wyróżnia się szerokim zakresem ładowania: od 1.2 do 110 Ah, oraz 4 programami. Przyda się więc do ładowania nie tylko akumulatorów samochodowych czy motocyklowych, ale i do skuterów, quadów czy zabawek elektrycznych.
Ładowarka CTEK MXS 5.0 jest w pełni automatyczna – mikroprocesor, w jaki została wyposażona, kieruje całym procesem ładowania, stabilizując napięcie i natężenie. Dzięki temu pracuje wydajnie, maksymalnie doładowując akumulator, i nieustannie kontroluje jego stan, co pozwala wydłużyć eksploatację baterii. Prostownik wyposażony został również w funkcję odsiarczania, która przywraca żywotność całkowicie rozładowanym akumulatorom.
Podłączenie prostownika CTEK MXS 5.0 do akumulatora nie przysparza żadnych kłopotów. Dzięki inteligentnemu układowi sterującemu nie musisz nadzorować procesu ładowania. Ładowarka odporna jest na kurz i wstrząsy, a także na iskrzenie, zwarcia czy odwrotną polaryzację, zapewniając pełną ochronę, zarówno baterii, jak i układu elektrycznego samochodu. Spełnia również normę IP65, co oznacza, że możesz używać jej na zewnątrz. Pracuje w temperaturach od -20 do +50 stopni Celsjusza – dzięki niej naładujesz więc akumulator, który odmówił posłuszeństwa z powodu siarczystych mrozów.
Prostownik to niezbędne wyposażenie każdego kierowcy. Przydaje się zimą, gdy nocne mrozy rozładowują akumulator, ale i latem, kiedy układ elektryczny w czasie wakacyjnych podróży obciążony jest działaniem nawigacji albo nawiewów. Jeśli szukasz uniwersalnej ładowarki o dobrych parametrach i niewielkich gabarytach, zajrzyj na Nocar.pl – znajdziesz u nas prostowniki standardowe i mikroprocesorowe w atrakcyjnych cenach.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ładowaniu akumulatorów, np. przy pomocy CTEK MXS 5.0, zajrzyj do naszego kompendium wiedzy o prostownikach.
Źródło zdjęć: nocar.pl, pixabay.com