Powierzenie spraw księgowych swojej firmy specjalistom od rachunkowości wymaga pewności, że rozliczenia z kontrahentami, czy fiskusem odbywać się będą terminowo i według obowiązującego prawa. Podpisanie umowy z biurem rachunkowym jest o tyle trudne, że jednostek prowadzących księgowość firm jest na rynku naprawdę wiele. Podpowiadamy więc, jakimi czynnikami kierować się wybierając biuro rachunkowe dla swojej firmy.
Kompetentni specjaliści – jak to zweryfikować?
Reklamowanie usług świadczonych przez biura rachunkowe „kompetentnymi specjalistami” staje się powoli pustym frazesem, który na swojej broszurze reklamowej umieścić może każdy. Istotne, by za deklaracjami szły fakty – te należy zweryfikować przed zdecydowaniem się na usługi danego biura rachunkowego. O rzetelności księgowych zatrudnionych w danym biurze decydować może wiele czynników, w tym odbyte szkolenia, uzyskane certyfikaty i posiadane doświadczenie. Poza dyplomami potwierdzającymi ukończenie aktualnych kursów rachunkowych, warto sprawdzić, czy księgowy posiada Licencję Ministra Finansów, bądź certyfikat wydany przez Centrum Informacji Księgowej.
Innym sposobem na stwierdzenie kompetentności danego biura rachunkowego jest skontaktowanie się z jego aktualnymi klientami. Nikt bardziej rzetelnie nie poinformuje potencjalnego usługobiorcy o jakości świadczonej pomocy księgowej, jak osoby dotychczas z niej korzystające. Najlepsi specjaliści cieszą się nienaganną renomą i świetnymi opiniami swoich klientów.
Zakres usług księgowych pod lupą
Cena świadczonych usług nie jest obiektywnym wyznacznikiem ich jakości, natomiast zakres pomocy księgowej już tak. Wybierając biuro rachunkowe (Poznań) warto więc sprawdzić, czy w proponowanej ofercie znajdują się kompleksowe usługi księgowe, interesujące z punktu widzenia danego podmiotu gospodarczego. Należy jednocześnie pamiętać, że osoby na co dzień zajmujące się dokumentacją firmy mogą zauważać szanse na korzystne dla swojego klienta optymalizowanie podatków, czy zmniejszanie kosztów prowadzenia działalności. Księgowi mogą, jednak jeśli umowa tego nie obejmuje – nie muszą dzielić się swoimi spostrzeżeniami z klientem. Decydując się na usługi danego biura rachunkowego istotne jest więc zweryfikowanie, czy księgowy będzie jednocześnie doradcą niejednokrotnie pomagającym korzystać z szans wynikających z przepisów, bądź wspierającym podczas trudnych dla firmy czasów.
Biuro rachunkowe a ubezpieczenie OC
Przed zawarciem umowy na prowadzenie ksiąg rachunkowych warto sprawdzić także, czy biuro rachunkowe posiada wymagane prawem ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. W myśl ustawy o rachunkowości i właściwego rozporządzenia Ministra Finansów, obowiązek posiadania polisy OC nałożony jest na biura rachunkowe zajmujące się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych, z kolei wyłączone z niego są jednostki prowadzące tylko podatkowe księgi przychodów i rozchodów, a także zajmujące się wyłącznie wypełnianiem deklaracji podatkowych.
Dlaczego ubezpieczenie OC biura rachunkowego powinno być ważne dla usługobiorców? Ponieważ w razie popełnienia błędu przez księgowego i nałożenia na firmę kary przez organy skarbowe, ta będzie mogła ubiegać się o rekompensatę poniesionych wydatków. W innym wypadku pokrycie poniesionych strat będzie utrudnione, bądź wręcz niemożliwe.
Rzetelne prowadzenie dokumentacji firmowej jest bardzo istotne dla podmiotów gospodarczych. Nawet niewielkie błędy księgowe kosztować mogą wiele, dlatego tak istotne jest powierzenie prowadzenia rachunkowości doświadczonym specjalistom. O poziomie ich kompetencji nie zawsze świadczy jednak wysoka cena usług, lecz bardziej złożone czynniki, na które warto zwracać uwagę podczas wyboru biura rachunkowego.
Kompleksowość, kompleksowość i jeszcze raz kompleksowość.