Lekkostrawne menu świąteczne – w sam raz dla dzieci i… nie tylko

Aromatyczna, wyrazista, pełna smaków… O tradycyjnej świątecznej kuchni można powiedzieć wiele, ale niestety nie to, że jest lekkostrawna. Większość składników, które od pokoleń królują na naszych wigilijnych stołach – takich jak kapusta, grzyby czy smażone ryby – bywa powodem niestrawności, co okazuje się dla niektórych prawdziwym utrapieniem. Szczególnie narażone na żołądkowe nieprzyjemności są dzieci, ale problemy z trawieniem zdarzają się także wielu dorosłym.

Jeśli chcesz zadbać o wrażliwych gości, pomyśl o alternatywnym świątecznym menu, które nawiązuje do tradycji, ale nieco ją modyfikuje. Sprawdź nasze propozycje – z pewnością Cię zainspirują!

Wigilijne zupy w mniej kwaśnej odsłonie

Choć wydaje się zupełnie niepozorny, serwowany na samym początku wieczerzy wigilijnej barszcz – buraczany lub grzybowy, w zależności od regionu, w którym się znajdujemy – może przysporzyć niektórym trawiennych problemów. Wszystkiemu winny jest zakwas, na którym tradycyjnie przyrządza się tę zupę. Jak wiele innych kwaśnych składników, może on zaburzać naturalną równowagę żołądka i prowadzić do niestrawności – zwłaszcza u najmłodszych, ale też u osób dorosłych o wrażliwym układzie pokarmowym.

By uniknąć takich problemów, warto pójść z tradycją na mały kompromis. Dobrym rozwiązaniem wydaje się przygotowanie znacznie lżejszej dla żołądka wersji świątecznej zupy bez zakwaszania. Pomocne mogą się okazać gotowe mieszanki warzyw na zupę Proste Historie – Barszcz ukraiński i Zupa grzybowa z podgrzybkami. Połączone z lekkim warzywnym bulionem, z pewnością będą odpowiednie dla „wrażliwców”. Warto przy tym pamiętać, że dzieci przed ukończeniem 12. roku życia nie powinny jeść grzybów leśnych – być może lepiej więc poczęstować je lekkim barszczem ukraińskim.

Świąteczne pierogi na lekko

Tradycyjne świąteczne pierogi z kapustą i grzybami zdecydowanie nie służą osobom ze skłonnościami do kłopotów gastrycznych. Kiszona kapusta, choć bardzo zdrowa, znana jest ze swoich właściwości wzdymających, zaś grzyby ze względu na zawartość związków chitynowych trawione są długo i nie bez problemów.

Z tego powodu dobrze będzie rozważyć przygotowanie porcji pierogów z innym, delikatniejszym nadzieniem. Świetnie sprawdzą się np. pierogi z serem, pierogi ze szpinakiem i serem feta czy uwielbiane zwłaszcza przez maluchy pierogi na słodko z owocami. Nie będzie to oczywiście dokładnie to samo danie – ale przecież wszyscy życzymy sobie przede wszystkim zdrowych i spokojnych świąt, prawda? Pamiętaj jednak, że nie musisz spędzać długich godzin na lepieniu i gotowaniu pierogów, jeśli wybierzesz pierogi chłodzone Proste Historie. Jedyne, co musisz zrobić, to przez kilka minut podgrzać je w garnku, na patelni lub w kuchence mikrofalowej.

Ryby bez grama tłuszczu

Innym daniem, które może się okazać problematyczne dla osób o wrażliwym żołądku, są niewątpliwie potrawy z ryb. Ryby same w sobie nie są ciężkostrawne – chodzi raczej sposób, w jaki zwykle je przyrządzamy. Smażony w dużej ilości tłuszczu karp oraz ryba po grecku pod pierzynką ze smażonych warzyw z dodatkiem cebuli mogą bowiem stanowić spore obciążenie dla układu trawiennego.

Dania te bez trudu jednak dają się zmodyfikować. Jak to zrobić? Zamiast smażyć po prostu ugotuj rybne filety na parze – będą gotowe w kilka chwil. W ten sam sposób możesz przygotować też warzywa do ryby po grecku: uparowana Włoszczyzna cięta Proste Historie, doprawiona później lekko solą i pieprzem, świetnie sprawdzi się w tej roli.

Niech te święta miną Tobie i Twojej rodzinie smacznie i zdrowo!

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.