Części samochodowe , są od czasu do czasu poszukiwane przez każdego kierowcę lub właściciela samochodu. Aktualnie produkowane samochody, są tak zaprojektowane, aby przez cały okres gwarancji producenta, nie występowały w nim żadne usterki. Najczęściej jednak tuż po zakończeniu się trwania gwarancji, w naszym samochodzie pojawiają się co rusz to nowe problemy. A to zaczynają się częściej przepalać żarówki. Albo elektryczne sterowanie szyb odmawia posłuszeństwa. Może być też tak że z dnia na dzień, tłumik zaczyna pracować głośniej niż do tej pory. Czy to nie zadziwiające zbiegi okoliczności? Niestety nie są to zbiegi okoliczności. Te sytuacje są jak najbardziej zaplanowane.
Proceder ten ma nawet swoją nazwę. Zaplanowane postarzanie produktów. Idea narodziła się w latach 20, kiedy producenci rajstop zauważyli, że produkowane przez nich wyroby, służą ludziom tak długo, że Ci nie kupują nowych. Rezultatem była mniejsza ilość pracy dla fabryk, a w efekcie końcowym, wyhamowanie rozwoju gospodarki. Producenci wpadli więc na pomysł, aby produkować rajstopy z mniej wytrzymałego nylonu. Taki produkt nadawał się do użytku przez kobiety tylko kilka razy. Później zaczynały w nim puszczać oczka i konieczne było zakupienie nowej pary rajstop. Zapewniało to producentom i ich fabrykom ciągłość pracy. Od tamtego momentu, planowane postarzanie produktów stało się obecne w każdej dziedzinie produkcji. Popularnym przykładem są żarówki, których czas świecenia został ściśle określony przez producentów i wynosi 1000 godzin. Po tym czasie żarówki ulegają przepaleniu. Na producentów żarówek, których produkty wytrzymywały większą ilość godzin użytkowania, nakładane zostały wysokie kary finansowe. W większości przypadków kary te zmusiły producentów, do dostosowania się do ustalonych limitów. Sytuacja taka występuje także w branży motoryzacyjnej. Producenci samochodów projektują swoje pojazdy w taki sposób, by po kilku latach gwarancji, konieczne było dokonywanie w nich pewnych remontów. Remonty te najczęściej polegają na konieczności wymiany całych podzespołów. Gwarantuje to fabrykom możliwość ich produkcji, gdyż zapewniony będzie popyt. Części samochodowe , które najczęściej wymagają wymiany po okresie gwarancji to: układy wydechowe, elementy zawieszenia – wahacze, resory, amortyzatory, pompy paliwa i najbardziej popularne: sprzęgła oraz skrzynie biegów.
wolę wymienić auto niż ciągle kupować części i płacić tym pseudo mechanikom…..